Zoeken:

Tips en handvatten voor een goede visuele presentatie

Een product of dienst kan nog zó goed zijn, maar wanneer je geen of te weinig aandacht aan de visuele identiteit van jouw onderneming besteedt, laat je enorm veel kansen liggen. Juist een professionele uitstraling is namelijk erg belangrijk. En dat valt of staat gelukkig niet met het wel of niet in huis hebben van een vormgever. Onderschat de kracht van beeld niet en neem de volgende tips en handvatten voor een goede visuele presentatie ter harte.

1. Een stabiele huisstijl

Eerst een kleine quiz. Een supermarkt met een blauw-wit logo? Een merk met een appel achterop ieder product? Als het goed is denk je direct aan Albert Heijn en Apple. Een combinatie van een sterke huisstijl en consistentie in alles wat ze laten zien, zorgt dat bijna iedereen deze merken direct herkent.

Een huisstijl is allang niet meer iets wat alleen grote bedrijven hebben. Het hebben van een huisstijlhandboek is voor ieder bedrijf handig. Hierin leg je vast hoe jij jouw bedrijf wilt presenteren. Doorgaans worden in een huisstijlhandboek de volgende dingen vastgelegd:

  • Hoe mag het logo gebruikt worden?
    Bijvoorbeeld: het logo mag niet in een andere kleur of diagonaal geplaatst worden.
  • Welke kleuren gebruik je in jouw communicatiemiddelen?
    Bijvoorbeeld: in het logo van Mediahuis Noord zie je prominent de kleur rood. Deze kleur zie je vervolgens op allerlei plekken terug op de website.
  • Welk lettertype past bij jouw bedrijf?
    Bijvoorbeeld: de meeste bedrijven hebben 2 tot 3 soorten lettertypen die passen bij het bedrijf. Deze worden in alle communicatie gebruikt.
  • Welke afbeeldingen gebruik je?
    Bijvoorbeeld: op iedere gebruikte afbeelding staat minimaal één persoon. Zo laat je zien dat je een bedrijf bent dat gericht is op de mens.
  • Schrijfstijl: hoe spreek je jouw doelgroep aan?
    Bijvoorbeeld: spreek je de lezer aan met je of u en als je humor gebruikt in jouw teksten, welke tone of voice gebruik je dan?

Als je eenmaal je huisstijl hebt vastgelegd, heb je houvast én consistentie gerealiseerd. En dat is belangrijk voor de herkenning: als je jouw visuele identiteit structureel aan jouw doelgroep presenteert, zal deze jou sneller herkennen. Mooie bijkomstigheid is, dat een visuele identiteit bijdraagt aan de professionele uitstraling van een bedrijf.

Zo heeft Mediahuis foutief logogebruik vastgelegd in het huisstijlhandboek.

2. Foto’s en illustraties

Het gebruik van goede foto’s of afbeeldingen met een hoge kwaliteit is absoluut een must. Pixels kunnen tellen is zogezegd echt niet meer van deze tijd. Maar het (laten) maken van goede foto’s kost over het algemeen behoorlijk wat tijd en geld. Het gebruiken van eigen foto’s is het meest authentiek, maar een goede en meer betaalbare route is die van de stockfoto. Dit zijn standaardfoto’s en illustraties, door anderen gemaakt, die vrij beschikbaar zijn op internet. Je kunt deze, veelal tegen betaling, gebruiken voor eigen doeleinden.

Met een aanschafwaarde tussen de 5 en 10 euro per afbeelding kunnen de kosten al snel oplopen. Er zijn echter ook gratis stockfoto-aanbieders:

Let op: kijk bij iedere foto goed naar de voorwaarden. Het kan zijn dat er wel van je gevraagd wordt om bij de bronvermelding van de afbeelding de fotograaf of de website te benoemen.

Betaalde aanbieders stockfoto’s:

Let op: het zomaar gebruiken van een stockfoto zonder te betalen kan zorgen voor een behoorlijke boete.

Probeer voor jouw bedrijf te zorgen voor een gezonde balans tussen eigen foto’s en stockfoto’s.

3. Vormgeven

Alom wordt InDesign gezien als hét programma voor het vormgeven van visuele uitingen. Dat is natuurlijk ook zo als het bijvoorbeeld gaat om het ontwerpen van drukwerk. Waar professionals graag gebruik maken van InDesign, is er voor de beginners onder ons, die niet direct willen investeren in cursussen, Canva. Een gratis laagdrempelig alternatief waar je doorgaans gemakkelijker uitingen mee kunt maken.
Canva helpt je om op een makkelijk te begrijpen manier beelden te ontwerpen die passen binnen jouw bedrijf en huisstijl. Dat zou kunnen gaan over bijvoorbeeld het maken van social media afbeeldingen, reclameboodschappen en zelfs het maken van een presentatie.

4. WhatTheFont?

In een grijs verleden heb je eens een logo laten ontwerpen, maar je hebt geen idee meer welk lettertype gebruikt is. Of je hebt een prachtige flyer gezien waarvan het gebruikte lettertype je erg aanspreekt. Voor dit soort situaties is de website WhatTheFont. En die kan jou heel wat zoekwerk besparen.

Upload de afbeelding met het begeerde lettertype op WhatTheFont en binnen enkele seconden wordt het desbetreffende lettertype, of lettertypes die hierop lijken, getoond. Handig voor het bepalen van het perfecte lettertype voor jouw huisstijl.

Ga met deze tips en handvatten aan de slag en maak het perfecte huisstijlboek voor jouw bedrijf. Zo zorg je, met jouw huisstijl als letterlijk handboek, voor een professionele en herkenbare uitstraling. Een beter visitekaartje bestaat niet. Bovendien belandt dit visitekaartje gegarandeerd niet snel bij het oud papier: dit is eentje die in de spreekwoordelijke portemonnee blijft zitten. Succes!