Focus op onafhankelijke journalistiek, inzet op digitale groei, klant centraal en aanpassing organisatie
Leeuwarden/Groningen, 14 april – NDC mediagroep werkt aan een plan voor een duurzaam gezonde toekomst. Het belang van onafhankelijke journalistiek voor Noord-Nederland en de ambitie om daarin blijvend te investeren is daarbij uitgangspunt. NDC richt zich op digitale groei en transformatie waarbij de klant centraal staat. Nu NDC onderdeel is van de Mediahuis groep worden synergiekansen volop benut. Als gevolg van de plannen wordt de organisatie aangepast en vervallen ca. 100 banen bij NDC.
Digitale groei: de klant staat centraal
De komende tijd worden de digitale platformen van Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant versterkt door integratie van thematische kanalen waaronder gezondheid, wonen, reizen en arbeidsmarkt. Het Friesch Dagblad zal een digitale inhaalslag maken door vernieuwing van de website. Alle redacties zijn begonnen met een nieuwe werkwijze waarbij de focus ligt op digitale publicaties. Er wordt gebruik gemaakt van data om goed te bepalen waar de lezer (kijker/luisteraar) behoefte aan heeft. Video en audio worden geïntegreerd binnen de redacties, omdat die een onmisbaar onderdeel zijn van journalistieke publicaties. De papieren krant blijft tegelijkertijd onverminderd belangrijk; vooral het aantal abonnees op een zaterdagkrant in combinatie met een doordeweeks digitaal abonnement groeit. Na de zomer worden de zaterdagkranten van Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant verrijkt met een lifestylemagazine.
In 2020 heeft NDC nieuwe abonnementsvormen geïntroduceerd en sindsdien toont het aantal betalende klanten groei. Door vernieuwing en continue verbeteringen van de journalistieke producten en het centraal stellen van de klant verwacht NDC verdere groei van het aantal abonnees, vooral met een digitaal abonnement. Binnen Mediahuis zijn op dit terrein succesvolle trajecten gerealiseerd en NDC maakt gebruik van de kennis en kunde van de groep.
Vernieuwingen voor adverteerders
Voor adverteerders ontstaan nieuwe mogelijkheden op het gebied van nationale verkoop en voor digitale producten. Nationale verkoop van advertenties is inmiddels gebundeld met de verkoop van De Telegraaf, met voorsprong de landelijke titel met de grootste verspreiding In Nederland. De combinatie van de drie noordelijke dagbladen van NDC en De Telegraaf biedt adverteerders het hoogst mogelijke bereik in het Noorden. Het digitale netwerk en productportfolio voor adverteerders wordt versterkt door nieuwe display, video en digital native oplossingen. Er wordt een performance desk geïntroduceerd, waarmee adverteerders ontzorgd worden bij het kiezen van de juiste digitale media. De digitale producten worden aangeboden via het centrale Mediahuis netwerk met een data management platform om de effectiviteit van campagnes van adverteerders te verhogen.
Huis-aan-huiskranten
NDC geeft zowel nieuwsbladen als huis-aan-huiskranten uit. Nieuwsbladen verschijnen meerdere keren per week en hebben inkomsten uit zowel abonnees als advertenties. Huis-aan-huiskranten verschijnen één keer per week en zijn volledig afhankelijk van (vooral lokale) advertenties. Vooral bij de advertentie-inkomsten is sprake van een structureel dalende trend die door meer marktpartijen wordt ervaren. Dat maakt een gezonde exploitatie steeds moeizamer. Voor de huis-aan-huiskranten onderzoekt NDC daarom nieuwe perspectieven voor een duurzame toekomst. Daarbij wordt rekening gehouden met het belang van de lokale journalistiek, werkgelegenheid, advertentieopbrengsten en bezetting van de persen in de drukkerij. Opties zijn onder andere samenwerking met andere partijen of een (gedeeltelijke) verkoop.
Aanpassing organisatie
Nu NDC onderdeel is van Mediahuis worden synergiemogelijkheden benut. Het gaat onder meer om het uitwisselen van redactionele content, gezamenlijke inkoop van papier en andere grondstoffen, nationale verkoop van advertenties en het realiseren van inkoopvoordelen op het gebied van technologie en digitale ontwikkelingen.
Er wordt een herschikking van de binnen- en buitendienst van de verkooporganisatie in gang gezet. Advertentieverkoop aan kleinere klanten zal voornamelijk door de binnendienst gedaan worden. Self-service tools die het plaatsen van advertenties eenvoudig en toegankelijk maken worden ontwikkeld.
NDC heeft een moderne drukkerij. Om de kwaliteit en efficiency te versterken wordt hierin aanvullend geïnvesteerd. Daarnaast voegen NDC en Mediahuis Nederland hun bezorgorganisaties samen. Dat leidt tot een verhoging van de gezamenlijke slagkracht.
NDC’s marketingactiviteiten (Cross Media Communicatiegroep) worden zelfstandig binnen NDC gepositioneerd, gericht op groei.
Koos Boot, Algemeen Directeur NDC: “De maatregelen die we nemen moeten leiden tot een duurzaam gezonde onderneming. Daarbij staat het belang en de continuïteit van de onafhankelijke journalistiek voorop en ontstaat nieuw perspectief voor onze klanten en onze mensen. Door het efficiënter organiseren van processen, synergiën met de groep en het vereenvoudigen van de organisatiestructuur verdwijnen naar verwachting helaas ca. 100 van de 580 banen. Dat is noodzakelijk om NDC financieel gezond te maken na jaren van financieel verlies. We doen ons best om de sociale gevolgen voor de medewerkers die ons moeten verlaten zo goed mogelijk op te vangen. Daartoe hebben we ondermeer een sociaal plan afgesloten met de vakbonden. Het gaat immers om medewerkers die zich, veelal jarenlang, buitengewoon inzetten voor NDC.”
Over NDC mediagroep
NDC mediagroep, gevestigd in Leeuwarden en Groningen, is uitgever van de regionale dagbladen Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden en het Friesch Dagblad. Daarnaast geeft NDC mediagroep meer dan 35 nieuws- en weekbladen uit en beheert NDC ruim 50 digitale regionale kanalen. NDC gelooft in onafhankelijke journalistiek en voorziet meer dan 2 miljoen mensen in Noord-Nederland van nieuws en informatie.