Met een banner kun je online al snel onderscheid maken. Door voor sterke kleuren, contrast en opvallende afbeeldingen te kiezen, zorg je ervoor dat jouw bedrijf online gezien wordt. Marketing kun je voor een belangrijk deel zelf en ja, ook een banner maken kun je (grotendeels) zelf. 10 tips om jou als ondernemer op weg te helpen.
Eerst even over de banner. Naar het Nederlands vertaald, betekent banner banier of spandoek. De Engelse term echter verwijst naar een rechthoekige afbeelding op een webpagina, die meestal een advertentie bevat. De banner is over het algemeen door middel van een hyperlink verbonden aan een bijbehorende webpagina – door te klikken op de banner kom je op deze webpagina terecht. Je kunt jouw banner aantrekkelijker maken met een – al dan niet bewegende – animatie.
Optimale banner
1. Zorg voor urgentie
Een goede banner kent 3 basiselementen: een sterke waardepropositie (een beschrijving van een product of dienst, uitgedrukt in de meest waardevolle en onderscheidende elementen in de ogen van een klant), het bedrijfslogo en een call-to-action.
Dit laatste is het meest belangrijk voor de klikker. Een call-to-action zorgt ervoor dat de lezer bij het zien van jouw banner denkt: ‘ik moet nú klikken’. Zo creëer je urgentie. Veelgebruikt zijn aanjagers als ‘tijdelijke actie’, ‘beperkt aantal op voorraad’ of ‘koop/ bestel nu’.
2. Val op met contrast
Door sterke kleuren, contrast en opvallende afbeeldingen te gebruiken, kan je je banner ook visuele urgentie geven. Wees niet bang om online op te vallen! Gebruik bij voorkeur sterke kleuren die je in jouw bedrijfsuitingen ook al gebruikt. Ditzelfde geldt voor eventuele afbeeldingen: ze passen bij jouw bedrijf én in jouw huisstijl.
3. Vertel niet te veel
Houd de boodschap simpel en duidelijk. Online is de aandachtspanne kort en zijn er heel veel andere prikkels. Om hier adequaat op in te springen, is het verstandig je boodschap zo snel en duidelijk mogelijk over te brengen.
Beeldcommunicatie
4. Beeld is geen vereiste
Het is niet altijd nodig om beeld te gebruiken, soms kan een overtuigende tekst of typografie net zo effectief zijn. Typografie is alles wat hoort bij het opmaken van teksten. Dus bijvoorbeeld lettertypes, regelafstand en/of witruimte. Deze aspecten zijn bepalend in het bereiken van een bepaalde doelgroep. Een lezer bepaalt in een oogopslag of de banner de juiste toon zet en daarmee een klik bewerkstelligd, of niet.
5. Leesbaarheid en compositie
Zorg ervoor dat de tekst en de beeldelementen in verhouding zijn. Als de compositie klopt, dan zullen zij op een positieve manier de aandacht trekken.
6. Relevant beeld
Wanneer je wel kiest voor beeld, zorg er dan voor dat je kiest voor relevante foto’s, afbeeldingen of graphics. Afbeeldingen zouden de boodschap moeten ondersteunen. Gebruik geen abstracte beelden, maar altijd beelden die gerelateerd zijn aan het product.
Landingspagina
7. Dezelfde stijl
Zorg voor dezelfde branding richtlijnen (merkbeleving) als de landingspagina zodat potentiële klanten niet verward raken. Jouw banner heeft de stijl van de landingspagina en/ of andersom. Net hoe je het benaderd!
8. Aansluiting op inhoud
Zorg dat de landingspagina aansluit op de banner. Laat de banner bij voorkeur niet landen op een algemene pagina, dit zorgt ervoor dat mensen weer weggaan van je website. Dus als je bijvoorbeeld een vacature onder de aandacht wilt brengen met jouw banner, dan landt de lezer op de pagina met vacatures zodra hij of zij op de banner klikt.
9. Call-to-action
Zorg er tot slot voor dat bezoekers verder klikken op je landingspagina. Dit zorgt voor een kwalitatieve landing en lagere bounce (wanneer een klikker als het ware ‘wegstuitert’ zonder een actie te ondernemen).
Wanneer jij jouw landingspagina een unieke UTM-tagging meegeeft, kun je later in Google Analytics zien welk verkeer afkomstig is vanuit het mediabedrijf waar jouw banner is geplaatst.
Gewicht
10. De beste performance
Om advertenties snel in te kunnen laden is de maximale bestandsgrootte 100 kB. Dat is inderdaad niet veel, maar wel noodzakelijk voor een optimale performance. Hoe lichter de banner, hoe sneller deze wordt ingeladen op de pagina, hoe beter de prestaties zullen zijn.
Touch Tell Sell
Deze 10 tips kun je zien als een stappenplan om een optimale banner te maken. Maar je wilt ook iets verkopen, of onder de aandacht brengen. Hoe bereik je jouw potentiële klanten? Neem ze mee op custumer journey, langs de stappen van touch, tell en sell!
Touch
In deze eerste fase creëer je naamsbekendheid. De lezer komt voor het eerst in contact met jouw bedrijf. Zorg voor een inhoudelijke boodschap: wie ben jij en/of wat is het verhaal waar jij voor staat? De call-to-action die je in deze fase gebruikt is bijvoorbeeld: ‘ontdek’, ‘ervaar’ of ‘beleef’.
Tell
In de tellfase is de klant al bekend met jouw bedrijf en kun je dus wat meer de diepte in gaan, of een toelichting geven. De call-to-action zou bijvoorbeeld ‘bekijk collectie’ of ‘bekijk aanbod’ kunnen zijn.
Sell
Hier richt je je puur op de conversie. Je brengt een actiegerichte en conversie gedreven boodschap: ‘koop’, ‘kom langs’, ‘bestel’ of ‘maak een proefrit’, bijvoorbeeld.
Nu weet je hoe je een optimale banner eruit laat zien, en hoe je jouw product bij de juiste doelgroep onder de aandacht brengt. Onze adviseurs helpen je graag om de banner op de juiste plek te plaatsen. Bovendien zal hij of zij jou adviseren met betrekking tot bijvoorbeeld testen. Dan weet je ook nog eens zeker dat jouw banner werkt! Meer weten? Neem contact met ons op!
Redactie: Marike van der Molen